Choroby przyzębia

Czym zajmuje się periodontologia?

Periodontologia to dziedzina stomatologii zajmująca się profilaktyką oraz leczeniem chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej.
Zapalenie przyzębia jest silną infekcją bakteryjną prowadząca do utraty kości i tkanek otaczających ząb. Nieleczone może prowadzi do utraty zębów, a także zwiększać ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu i innych chorób ogólnoustrojowych. Zapalenie przyzębia najczęściej występuje u osób powyżej 35 roku życia, ale zdarza się, że w swojej agresywnej postaci dotyka osoby znacznie młodsze.
Najczęstszą przyczyna zapalenia przyzębia jest płytka nazębna. Dodatkowo bardzo duży wpływ na przebieg choroby przyzębia mają: palenie tytoniu, choroby ogólne (m.in. cukrzyca, osteoporoza), przyjmowane leki, a także stres oraz predyspozycje genetyczne. Wśród czynników miejscowych predysponujących do występowania paradontozy wymienia się nieprawidłowo wykonane wypełnienia, nieszczelne korony i mosty, brak prawidłowych punktów stycznych między sąsiednimi zębami. Warto wiedzieć, że również wady zgryzu, nieprawidłowości zębowe i stłoczenia zębów utrudniają utrzymanie prawidłowej higieny jamy ustnej, a co za tym idzie, prowadzą do rozwoju choroby przyzębia.

Jakie objawy w jamie ustnej mogą świadczyć o rozpoczęciu choroby przyzębia?

Przede wszystkim powinniśmy obserwować swoje dziąsła. Prawidłowo powinny być one koloru bladoróżowego, o prawidłowym napięciu i równomiernym girlandowatym przebiegu wokół szyjek zębowych. Każde krwawienie w trakcie szczotkowania, spożywania pokarmów, a wręcz samoistne świadczy o istniejącym stanie zapalnym. Dziąsła, które mają obrączkowate, zaczerwienione zgrubienia wokół szyjek zębowych lub odsłaniają je powodując nadwrażliwość na czynniki termiczne, sugerują stan chorobowy.  Ponadto każdy ząb, który zmienia swoje położenie w łuku zębowym powinien zwrócić naszą uwagę. Najbardziej widocznym objawem choroby przyzębia dla pacjenta jest znaczne rozchwianie zęba powodujące ból w trakcie jedzenia, a nawet mówienia. Większości przypadków towarzyszy przykry zapach z ust i brak smaku. Pacjent, który zaobserwuje któryś z powyższych objawów powinien zgłosić się  do gabinetu stomatologicznego.

dobry dentysta Piaseczno

Profesjonalne czyszczenie zębów w gabinecie stomatologicznym jest zawsze zabiegiem wstępnym w leczeniu chorób przyzębia.

Uzyskanie dobrej higieny jamy ustnej jest niezbędnym warunkiem podjęcia dalszego leczenia i gwarancją jego sukcesu. Pacjenci periodontologiczni muszą zgłaszać się na profesjonalne zabiegi higienizacji nawet co 3 miesiące.
Każdemu pacjentowi zgłaszającemu się z objawami choroby przyzębia zapewniamy kompleksową opiekę, opartą na rzetelnej wiedzy i zastosowaniu nowoczesnych metod terapeutycznych.

Centrum Stomatologii i Ortodoncji

ul. Generała Grochowskiego 3/6105-500 Piaseczno